Wednesday, August 3, 2011

Solat : muwafik dan masbuq

Posted by Dr Mudah 11:44 PM, under | No comments

assalamualaikum sahabat semua...
saya masih ragu2 tentang kaedah dan cara yang betul untuk menjadi makmum masbuk..
harap ada sahabat yang dapat membantu..
oleh kerana kejahilan diri saya sendiri,kadangkala apabila terlewat ke surau,saya terpaksa bergegas secepat yang mungkin oleh kerana kurang pengetahuan untuk menjadi makmum masbuk..diharap ada penerangan yang jelas menegenainya..
syukran...music*wait*

wassalam Edited by HafizAdam on 02.07.2008 05:05


RE: makmum masbuk?


Bismillah

Makmum yang masbuq bermakna makmum yang tidak sempat untuk berfatihah bersama Imam.

Cara solat baginya adalah, bertakbiratul ihram seperti biasa, dalam keadaan berdiri, dan terus mengerjakan apa yang imam sedang lakukan. Jika imam sedang rukuk, maka rukuklah, jika imam sedang sujud maka sujudlah. Seterusnya ikutilah imam tersebut sehingga tamat solatnya.

Kemudiaan kira berapa rukuk kah yang anda dapati bersama imam, dan sempurnakan jika tidak cukup, apabila imam memberi salam. Contohnya bagi solat Zohor, anda dapat rukuk sebanyak 3 kali bersama imam (anda masuk di rakaat kedua atau anda masuk ketika sujud rakaat pertama contohnya), maka apabila imam memberi salam, bangunlah berdiri, dan sempurnakan satu lagi rakaat sehingga selesai. Begitulah juga pada solat-solat yang lain.

Wallahu A'lam
http://aljoofre.iluvislam.com Send Private Message

RE: makmum masbuk?

Posted on 10.03.2008 19:21
assalamualikum sahabat,
dr soalan enti,insyaallah saya akan cuba bantu...tp jika masih kurang memuaskan,ana minta maaf.
seperti yg kita maklum,makmum ade 2,makmum masbk dan juga makmum muwafik.
makmum muwafik ialah makmum yg dapat bersama dgn imam..mula dr alfatihah hingga selesai solat.dan dalam hal ini,jika seorang makmum contohnya imam sudah mula membaca surah,dan makmum br masuk dan membaca bismillah sedangkan imam sudah rukuk,makmum juga harus rukuk.maka masih lg menjadi makmum muwafik.asalkan sempat rukuk bersama imam.manakala,jika masbuk pula,sekiranya imam sudah sujud,dan kita baru mengangkat takbiratul ihram,maka itu dikira masbuk,rakaat yang tertinggal itu harus diganti.contohnya,enti masuk untuk solat ketika imam sudah masuk rakaat ketiga,maka enti perlu gantio untuk 2 rakaat yg awal.selepas imam selesai memberi salam kedua,enti perlu bangun untuk ganti dua rakaat td.dlm konteks penggantian pula,contohnya dlm solat maghrib,enti masuk ketika rakaat ketiga,selepas salam ke 2 bgn dan rakaat pertama bersama imam itu adalah rakaat pertama bg enti dan sambunglah rakaat yang kedua mengikut solat maghrib.yakni,rakaat ke 2itu enti perlu duduk tahiyat awal mengikut urutan rakaat..wallahualam..sebarang kekurangan harap dimaafkan..salamullah alaik.kullu am wa enti bikhir.
band_ikhwah88 Send Private Message

RE: makmum masbuk?


waalaikumsalam..
mengikut pengalaman dan sedikit ilmu yg ada pd ana,ana cuba utk bantu anti...kalau ada sesiapa yg lebih arif,boleh la beri penerangan yg lebih mendalam..anti bergegas ke masjid tu bererti utk mengikut imam dr rakaat pertama ye?sebenanye apabila kita berkejar2 utk mnunaikan solat,kita akan sedikit tidak tenang,jd perkara itu adalah makruh..jadi,utk makmum yg terlambat dtg,dan waktu itu imam sedang sujud rakaat pertama,kita terus sujud bersama makmum yg lain tetapi rakaat yg pertama itu wajiblah kita ulang pelaksanaannya..tp kalau kita sampai sewaktu imam sedang ruku',maka ruku'lah mengikut imam dan x perlu ulang rakaat tersebut..

Siapa yang masih sempat ruku' bersama imam dalam shalat, maka dia
mendapatkan shalat itu.
(HR Bukhari dan Muslim).

"Apabila seseorang di antara kamu datang shalat sewaktu kami(rasul) sujud,
maka hendakhlah kamu bersujud. dan barang siapa yang mendapati ruku' beserta
imam, maka ia telah mendapat satu raka'at". (HR. Abu Daud).


mohon maaf jika terdpt keslhn dlm apa yg ana sampaikan..harapnya dpt membantu anti sedikit..


**http://www.iluvislam.com

0 comments:

Post a Comment

Box Sponsor